Swish finns nu för e-handel

Den 18 januari lanserade Swish en ny, specialanpassad version för e-handeln, som gör det enklare att handla – och ta betalt – på nätet.

Lösningen har gett e-handlare möjlighet att erbjuda betalsättet till sina kunder i såväl appar som traditionella webbutiker. Alla transaktioner sker i realtid, precis som när privatpersoner swishar till varandra.

– Swish har stor och växande konsumentbas med nära fyra miljoner användare som tycker att det är ett smidigt och enkelt sätt att betala. Därför tror vi att den här lösningen kan innebära ökad försäljning för e-handlarna, säger Carl Molinero, styrelseledamot i GetSwish AB.

Efterfrågan på Swish bland e-handlare har varit stor och många tillämpade innan tjänsten med egna tekniska lösningar. Det nya anpassade och standardiserade gränssnittet gör det enklare för e-handlare att komma igång med Swish och erbjuda betalsättet till sina kunder.

– Swish som enkelt betalsätt bidrar i den växande e-handeln, men det är handlarna själva som står för kreativiteten och visar vägen framåt. Allt fler ser mobilen som ett verktyg för att effektivisera köpprocessen och använder den för att skapa bättre shoppingupplevelser för kunderna, säger Carl Molinero.

Handlare som vill ansluta till tjänsten tecknar avtal med sin bank och kan därefter integrera det nya gränssnittet, antingen själva eller via en teknisk partner, exempelvis en betalväxel.

Så går betalningen till:

  1. Kunden väljer Swish som betalsätt.
  2. En betalningsbegäran skickas från webbbutiken eller appen till kundens Swish-app.
  3. I kundens Swish-app visas namnet på företaget tillsammans med det belopp som ska betalas.
  4. Kunden godkänner och signerar betalningen samt får en bekräftelse med ett order-ID.
  5. Företaget får en kvittens och pengarna sätts omedelbart in på kontot.

Driv ditt egna företag till lönsamhet 

Kort- eller kontantbetalning i all ära, men nya betalningsmedel innebär också nya sätt att öka företagets intäkter på. Genom att använda Swish i din verksamhet kan du enkelt öka omsättningen. Det är lätt att använda och de flesta har appen tillgänglig i mobilen.

Ann-Christine Magnusson, som driver sitt företag Friskvårdsaktuten Väst AB, har under senare tid erbjudit sina kunder betalning via Swish. Något som blivit populärt och sett som god service bland kunderna.

– Det är vanligt att kunderna inte har kort eller kontanter tillgängliga, och då missar man tillfälle att sälja in produkter och tjänster på plats. Därför är det lönsamt att kunna erbjuda dem betalning med Swish som ju är en app många känner sig trygga med, förklarar hon.

I det vardagliga företagandet som personlig tränare och tränare i ridning har hon varit väldigt nöjd med att Swish fungerar smidigt som betalningsmetod hos hennes kunder, och det är lätt att se vem som betalt och när. Inte minst underlättar det i bokföringen.

– Jag märker att kunderna uppskattar servicen och det har i sin tur ökat lönsamheten och försäljningen, säger hon.

Den mobila betalningstjänsten Swish – nu med över 3,7 miljoner användare – har hunnit fylla tre år.

– 2015 var ett rekordår och det råder ingen tvekan om att Swish har etablerat sig som en viktig och självklar del av svenskarnas vardagsekonomi. Vi ser en fortsatt stark uppgång inför det här året, både vad gäller antalet användare och antalet transaktioner, säger Henrik Bergman, styrelseordförande Getswish AB.

3 anledningar att använda Swish i företaget 

  • Det är lätt att ansluta ditt företag till Swish och det skulle inte göra något om din kund glömde plånboken hemma, du skulle kunna erbjuda Swish-betalning och kunden skulle få bra service. Ett knapptryck på mobilen och betalningen är genomförd.
  • Du är där kunderna är. De kan betala var och när som helst.
  • Du slipper onödig administration (som fakturering).

Bli först med att kommentera

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.