Ny app skakar om lotteribranschen

Det är svårt att undgå att marknaden för spel växt något otroligt de senaste åren. En kan knappt skymta nyheterna på Aftonbladet eller Expressen för alla spelannonser. Men tydligen finns det fortfarande ny mark att vinna.

Spelbolaget Lottoland har tagit ett nytt grepp och skakat om en bransch som hittills stått utan konkurrens. På samma sätt som Spotify förändrat vårt musiklyssnande, och på samma sätt som Uber förändrat sättet på vilket vi åker taxi, utlovar Lottoland  förändra våra vanor när det kommer till lotto.

Udda affärsmodell, stora pengar

Lottolands tjänst låter spelare från Sverige och andra länder spela på andra länders lotterier. Det är något av en meta-tjänst, där Lottoland erbjuder samma resultat och vinster som de officiella lotterierna, men själva spelen placeras hos spelbolaget och vinsterna betalas också ut av dem. Spelare köper alltså inte lotter till de olika lotterierna utan satsar i stället på dragningarna.

Det som lockar är att vinsterna på dessa lotterier ofta är högre. Under januari månad erbjöds exempelvis en jackpot på över 10 miljarder kronor i det amerikanska lotterier PowerBall. Och på samma sätt som Lottoland menar allvar med deras enorma vinster, är även appen Lottoland seriös.

Själva appen som nu släppts erbjuder resultat från Lottolands samtliga produkter. Det betyder att denna app har resultat från världens största lotterier. Lottolands affärsmodell ger dem även en god vinstmarginal på sina produkter, varför spelbolaget kan erbjuda regelbundna rabatterbjudanden på olika lotterier och skraplotter.

Det här är inte din pappas app – det är din farfars

Men spelar någon lotto fortfarande? Tydligen. Enbart i Sverige omsätter spel på lotto flera miljarder kronor. Världen över är det den absolut populäraste spelformen och slår både poker och casino på fingrarna.

Lottoland har genom att skaka om en så pass stor bransch lyckats samla ihop miljontals spelare. Under 2016 valdes de till ett av årets spelbolag av branschtidningen EGR. Företaget har även synts i tidningar såsom BuzzFeed, The Guardian och Business Insider.

Bli först med att kommentera

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.