Så blir du en stjärna på Twitter!

Sociala medier hit och sociala medier dit. Vilka kanaler fungerar egentligen bäst som marknadsföringsplattform för företaget? Sandra Friberg, expert på området, menar att Twitter är att föredra före Facebook.

Det spelar ingen roll om du har varit verksam företagare i flera år, eller om du är grön och nystartad, vikten av att få sitt varumärke att synas i den digitala världen blir allt viktigare. Speciellt när det handlar om mindre företag som inte hunnit bygga upp en stabil grund, eller som helt enkelt bara vill avancera lite till.

– Twitter är en typisk plattform där det är enkelt och effektivt att lära sig de rätta verktygen som behövs för att kunna marknadsföra sig, förklarar Sandra Friberg, marknadsansvarig för FeedKit.

FeedKit är ett verktyg som hjälper företag att hantera all sin sociala marknadsföring.

– Med FeedKit hanterar, analyserar och omvärldsbevakar ni alla era sociala kanaler. Det här förenklar kommunikationen i digitala kanaler genom att tillåta en samlad publicering till flera kanaler. Ett budskap kan på en gång spridas till både sociala medier så som Facebook och Twitter samt till hemsidan och i nyhetsbrev.

Enkel integration
I enlighet med Sandra, är Twitter den perfekta och mest optimala plattformen online och som app för alla entreprenörer med företag. Stora som små. Där blir du tvungen att hålla dig kort och koncist i dina inlägg för att hålla dig till antalet tecken som ligger på 140 stycken.

– Det här är en säljkanal som ger verksamheten möjlighet att dela med sig av sin expertis. Det går snabbt och enkelt att sprida information om produkter, erbjudanden och komman- de evenemang, säger hon.

En grej som är viktig att inte glömma är att alltid vara aktiv när man väl bestämt sig för att använda en digital kanal. Följare och potentiella följare måste ständigt underhållas och uppdateras med nytt. Gamla inlägg och en profil som inte varit aktiv på flera veckor, eller månader, ser man förbi.

– Tumregeln är att aldrig glömma bort de plattformar där man syns. När du väl integrerat dig någonstans måste du se till att hålla dig kvar och se till att profilen för ditt varumärke fortsätter att växa.

– Det handlar om att göra sig hörd. Sprid dina inlägg och delta i trendiga diskussioner där du har något att säga till om inom just din profession, få ögon att riktas mot dig. Då blir du plötsligt en intressant person som är värd att följa, och med det ökar dina försäljningsmöj- likheter.

Unikt material
Innan du sätter igång och blir en stjärna på Twitter måste du ha en genomtänkt plan för vad du vill få ut av din aktivitet där. Fundera på vad du ska kommunicera ut till din primära målgrupp och hur ofta du har tid att vara online.

– Mitt hetaste tips är att uppdatera flödet två gånger om dagen, varje dag, helst under tider på dygnet där chansen är störst att dina följare kan läsa det som skrivs ut.

Att Twitter är en mer effektiv plattform för företagare, grundar sig i att Facebook filtrerar vad folk ska se i sina flöden. Det innebär att väldigt få ser företagets uppdateringar.

– Allt du postar på Twitter ser dina följare vilket gör att alla följare kan ta del av inläggen du publicerar.

Hämta hem Twitter-appen!