Socialt

Snapchat lanserar ny funktion – i samarbete med medieföretag

Snapchat genomgår just nu en makeover och utvecklar flera spännande grejer som ska göra upplevelsen av appen bättre. Det var nyligen som man lanserade ett helt nytt verktyg, Discover, som låter medier posta tidsbegränsade nyhetsinlägg – något som länge varit efterlängtat hos alla användare av appen. 

Snapchat meddelade nyheten om appens nya funktion, Discover, via ett blogginlägg. Men ryktena om att ett nyhetsverktyg ska finnas tillgängligt för Snapchat har länge cirkulerat, fast det är först i dagarna som företaget faktiskt bekräftat ryktet – och med det lanserat funktionen.

Genom verktyget, Discover, ska medier posta tidsbegränsade nyhetsinlägg. Amerikanska CNN, ESPN och National Geographic är några nyhetskanaler som Snapchat inlett samarbete med. De här företagen kommer att släppa nya grejer på Discover varje dag, med både videos och artiklar som är handplockade av deras personal. Målet för medierna är ju självklart att skapa kontakt med en yngre publik som inte använder sig så mycket av de traditionella medierna.

Vill nå ut till ungdomar

Hittills har Snapchats mediepartners, som kommer att dela annonsintäkterna med företaget, uttryckt sin glädje över appen och det nya verktyget.

”Vi försöker alltid att nå ut till nya målgrupper och annonsörer, och idag är det viktigare än någonsin att skräddarsy innehållet för att  det passa den här plattformen”, säger Andrew Morse, senior vice president och general manager för CNN Digital, i ett uttalande. ”Snapchat är en av de mest engagerande plattformarna som finns just nu, och vi är glada över att kunna programmera innehåll specifikt för den yngre målgruppen.”

Medieföretagens mål är alltså att skaffa sig mer unga läsare, och det ska det nya samarbetet med Snapchat hjälpa dem med.

Föregående artikelNästa artikel

Pin It on Pinterest